Op een fietsstraat zijn auto’s te gast. Primair is dit het domein van de fietser. Het is juridisch gezien een gewone woonstraat, maximum snelheid 30 km/u, maar het heeft de uitstraling van een fietspad. Belangrijk is in elk geval dat de auto-intensiteit laag is en dat het voor de weggebruiker als een (hoofd)fietsroute aanvoelt. Vormgeving kan daarin helpen, maar het vraagt meer dan alleen een goede inrichting. Er moet ook gekeken worden naar de verkeersstromen van alle modaliteiten in de wijk.
SWOV heeft in 2023 een literatuurstudie gedaan naar de verkeersveiligheid op fietsstraten. Klik hier voor de resultaten van dit onderzoek. In dit onderzoek is ook gekeken naar fietsstraten in het buitenland.
Het Fietsberaad heeft in 2019 een notitie geschreven ‘Aanbevelingen fietsstraten binnen de kom’. Klik hier om deze notitie te downloaden.
Download hier het (nog) niet officiële bord Fietsstraat L51
Jirnsum - parallelweg Rijksweg
Lelystad, Kamp 32
Nijverdal, Bouwmeesterstraat
Utrecht, Leidseweg
Hilversum, Hoge Naarderweg
Heerhugowaard, Stationsweg
Den Bosch, Copernicuslaan
Amsterdam, Bos en Lommer
Almere, Zwolleweg
Almere, Achillesstraat
Almere, Bouwmeesterbuurt
Alkmaar, Kruseman van Eltenweg
-
Lelystad, Kamp 32
Fietsstraat uitgevoerd in rode dubbelklinkers met bkk rabbatstroken.