Verkeersontwerpen.nl

Voorbeelden, tips en aanbevelingen

Wachttijd bij de voetgangersoversteek

Bij een voetgangersoversteek is het van groot belang dat de veiligheid en wachttijd zorgvuldig worden afgewogen. De wachttijd voor een voetganger om over te steken wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals de intensiteit van het verkeer, de snelheid van de voertuigen, de breedte van de oversteek, en de loopsnelheid van de voetganger.

De intensiteit van het verkeer, oftewel het aantal voertuigen dat per uur over een weg rijdt, bepaalt hoe vaak er een geschikt moment is voor een voetganger om veilig over te steken. De snelheid van de voertuigen speelt daarbij ook een rol: hoe sneller de voertuigen rijden, hoe korter ze het oversteekpunt blokkeren, maar ook hoe gevaarlijker een oversteek kan worden als de voetganger onvoldoende tijd heeft. Daarnaast is de breedte van de weg en de loopsnelheid van de voetganger bepalend voor de tijd die nodig is om veilig over te steken, ook wel de hiaattijd genoemd.

De berekening van de gemiddelde wachttijd in dit model is gebaseerd op een Poisson-verdeling, die rekening houdt met het aantal voertuigen dat per uur de weg passeert en de tijd die een voetganger nodig heeft om over te steken. Dit helpt bij het inschatten van hoe lang een voetganger gemiddeld moet wachten om veilig de weg over te steken.

Oversteekbaarheid Calculator

Bereken de Oversteekbaarheid voor Voetgangers

Bepaal de Kritieke Oversteektijd









Kritieke Oversteektijd:

Voer de Gegevens van het Gemotoriseerde Verkeer in







Resultaat:

Criteria voor de Gemiddelde Wachttijd in de Praktijk

Goed:
≤ 10 seconden: Voetgangers hoeven niet lang te wachten en kunnen vlot oversteken. Dit verhoogt het comfort en de veiligheid.
Redelijk:
Tussen 10 en 20 seconden: De wachttijd is acceptabel, maar voetgangers moeten iets langer wachten. Dit kan het comfort verminderen, maar is over het algemeen nog steeds aanvaardbaar.
Slecht:
> 20 seconden: Lange wachttijden kunnen leiden tot ongeduld bij voetgangers, wat kan resulteren in risicovol gedrag en verminderde verkeersveiligheid.

Criteria voor de Kans op een Voldoende Grote Hiaat

Goed:
≥ 50%: De helft of meer van de hiaten is voldoende groot om over te steken. Voetgangers hebben regelmatig de mogelijkheid om veilig over te steken.
Redelijk:
Tussen 30% en 50%: Voetgangers moeten mogelijk iets langer wachten op een voldoende grote hiaat, maar de oversteekbaarheid is nog acceptabel.
Slecht:
< 30%: Er zijn weinig hiaten die voldoende groot zijn, wat leidt tot langere wachttijden en mogelijk onveilig oversteken.

Betekenis van de verhouding
(Gemiddelde hiaatlengte / Kritieke oversteektijd):

Verhouding > 1:
Als de gemiddelde hiaatlengte groter is dan de kritieke oversteektijd, dan zijn de meeste hiaten lang genoeg voor voetgangers om veilig over te steken. Dit betekent dat er over het algemeen voldoende ruimte is tussen de voertuigen voor een veilige oversteek, en de oversteekbaarheid is goed.
Verhouding ≈ 1:
Als de gemiddelde hiaatlengte ongeveer gelijk is aan de kritieke oversteektijd, dan is er balans. Veel hiaten zullen precies groot genoeg zijn om over te steken, maar voetgangers moeten mogelijk wachten op een hiaat dat lang genoeg is. De oversteekbaarheid kan als redelijk worden beschouwd, maar het vereist alertheid van de voetganger.
Verhouding < 1:
Als de gemiddelde hiaatlengte kleiner is dan de kritieke oversteektijd, dan zijn veel hiaten te kort om veilig over te steken. Dit betekent dat voetgangers langer moeten wachten op voldoende grote hiaten. In dit geval is de oversteekbaarheid slecht en kunnen er extra maatregelen nodig zijn om de veiligheid te waarborgen.

© 2024 Verkeersontwerpen.nl

Thema door Anders Norén